Pyöräilyvarusteita

Ajattelin kertoa lyhyesti pyöräilylaukkuni sisällöstä, jos vaikka joku lukijani innostuisi päivittämään omansa sisältöä.

Pyöräilylaukku on Bilteman perusmallinen sivulaukku, jonka vetoisuus on noin 23 litraa ts. siihen mahtuu yhden ison kauppakassillisen verran tavaraa (mm. läppäri mahtuu hienosti). Laukku on todistettavasti sadekelin kestävä. Kannettavuudeltaan tämä ei ole selkärepun veroinen, mutta irroitettava olkahihna auttaa kyllä paljon.

Säilytän laukussa ajon aikaisia varusteita, kuten kypärää, matkamittaria, juomapulloa ja ajovaloa, jotta ne löytyy aina fillaroimaan lähtiessä. Pyöränpumppua tarvitsee vähän väliä. Näiden lisäksi pohjalla on pieni työkalusetti, jolla onnistuu pikakorjaukset tien päällä.

 

Ajovarusteet

Ajovarusteet ovat niitä, jotka otan laukusta ja kiinnitän fillariin aina lähtiessä, poikkeuksena kypärä, jonka kiinnitän omaan päähäni.

 

Matkamittari

Matkamittari on mukava matkakaveri. Se kertoo ajetun matkan, maksimi- ja keskinopeuden sekä kauanko ajo kesti. Pysähtyessä esim. liikennevaloissa ajanotto keskeytyy eli tämä malli mittaa vain ajettua aikaa. Paino 26g.

Nykyään on tietysti hienompiakin vempaimia kuten sykemittarit, joissa on GPS mukana. Sellaisella voi piirtää ajoreitinkin, korkeusvaihteluineen.

 

Ajovalo

Ladattava ajovalo on kätevä ja kokoisekseen ihan sopivan tehoinen. Kirjoitushetkellä ajankohtainen, sillä syksyn pimeät illat ja aamut lähenevät. Paino johtoineen 48g.

 

Työkalut

Pumppu

Pumppu on kevyt ja kompakti. Hyvänä ominaisuutena on varren lukittavuus, joten se pysyy myös asiallisesti laukun pohjalla. Paino 77g.

 

Työkalusetti

Työkalusetti

Työkalusetti on laukun pohjalla omassa läpinäkyvässä muovipussissaan, siksi että ne pysyvät sievästi nipussa ja toisaalta etteivät ne naarmuttaisi tai likaisi muuta laukun sisältöä.

 

Paikkasarja

Paikkasarja on keskeinen juttu, jos kumi pamahtaa ajossa. Näitä on markkinoilla monenlaisia. Itse tykkään tästä pyöreäkulmaisesta mallista, joka pysyy hyvin kiinni. Alkuperäisestä pakkauksesta veistelin pois kiinteän hyllykiinnikkeen. Paino 30g.

 

Kiintoavain

Jotta etu- tai takapyörän saa tien päällä irti, pitää mukana olla joko jakoavain tai sitten tällainen kevyempi läpyskä, johon on lävistetty eri mutterikokoja. Materiaali on 3mm paksua, eikä sen sitkeydestä ei ole takeita kauanko lävistykset säilyvät kulmikkaina, mutta tämä soveltuu hyvin tilapäiskäyttöön. Paino 61g.

 

Työkalusarja

Tässä halvassa yleistyökalussa on:
- kuusiokoloavaimet 2, 2.5, 3, 4, 5, 6 ja 8mm
- ruuvimeisselit PH1 ja 1.0x5mm
- ketjunkatkaisutyökalu
- rengasrauta (joka sopivan otteen löydyttyä on ihan toimiva)
Paino 173g.

 

Mustekalat

Nippu mustekaloja on kätevä lisä, jos pitää köyttää jotain takatelineeseen tai jos fillari pitää nostaa auton taakse telineeseen, näillä on hyvä lukita etupyörä suoraan, ettei kääntyilevä ohjaustanko naarmuta autoa. Paino 60g.

 

Varavalo

Pikkuruinen, tangon ympäri kumilenksulla lukittava varavalo on vaivaton lisä, siltä varalta, että varsinaiseen ajovaloon tulee jokin vika tai sen akku loppuu kesken matkan. Paino 7g.

 

EA-laukku

EAlaukku

Isompien ja pienempien haavereiden varalta on mukana myös EA-laukku. Tämän sisällöstä saatan tehdä erikseen uuden kirjoituksen. Viestini tässä kohtaa on kuitenkin, että tärkeintä on pitää ensiaputaidoista huolta, että osaa sitten myös toimia, jos jotain sattuu kesken matkan.

Lisää uusi kommentti

Rajattu HTML

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.